تبلیغات
قران كریم - آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد
  
 قران كریم
رفع شبهات دین و جواب به سوالات و متن نهج البلاغه و تفسیر قرآن
آخرین مطالب
معرفی سایت سئوقالبفا
ریاضت چند نوع است؟ كدام نوع جایز و كدام غیر جایز است؟
آوای كافی
عطش
ریاضتهایى كه در مكاتب غیراسلامى وجود دارد و باعث توانایى هایى در انسان مى شود، چه حكمى دارد؟
لیست کامل
 
آرشیو مطالب
هفته اول فروردین 1392
هفته اول فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
هفته دوم اسفند 1389
لیست کامل
 
پیوندهای روزانه
زندگی زیباست-باشگاه پرواز!
دانشگاه پیام نور قوچان
وبلاگ شخصی فرشید صفدری
سایت طنز | سرگرمی | عاشقانه | آموزشی | خنده و شادی هم میهن
دختر بانمک
لیست کامل
ارسال لینک برای تبادل لینک
 
پیوندها
بچه ایرونی
سایت شتا
سایت آموزش آیفون
قیمت و نرخ ارز بانک مرکزی
جاوید الکترونیک تعمیرات تخصصی
لیست کامل
 

آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد

متن سوال: آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد.

متن پاسخ: عرفان و تصوفی كه آمیخته به اوهام متصوفه و افكا باطله و آداب مخصوص آن‏ها باشد، به هیچ وجه مورد تأیید اسلام نمی‏باشد و فقها آننان رامنحرف و عقایدشان راغیر اسلامی می‏دانند.(1)
عرفان به معنی شناخت خدا و اساس دین واصل معارف بشری است. امام علی(ع) فرمود: "اوّل الدین معرفته؛ سرآغاز دین معرفت او (خدا) است".(2) عرفان بدین معنی مقول به تشكیك است و دارای درجات می‏باشد، یعنی هر مؤمن در حد خود نسبت به خدا شناخت دارد، بی سواد در حد خود و دانشمندی كه عمرش را در كسب معارف و تفكر گذرانده است، به اندازه قدرت شناختش، تا برسد بهامامان معصوم(ع) و نبی گرامی اسلام(ص) كه در اعلای عرفان و شناخت حضرت حق قرار دارند. فاصله شناخت‏ها از زمین تا آسمان است.(3)
علی(ع) فرمود: "منزلت هر انسان به معرفت او است"(4)
قهراً آن كه عرفانش بیشتر است، ارزشش نیز افزون است. كسی كه "هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن" را شهود كرده باشد، شناخت او دارای اهمیت ویژه‏ای است. قلب عارف معدن بهترین توشه آخرت و عالی‏ترین سرمایه سعادت یعنی تقوا است. امیرمؤمنان(ع) فرمود: "بهترین زاد و توشه سفر آخرت، تقوا است".(5)
و فرمود: "هر چیز معدنی دارد و معدن تقوا قلب‏های عارفان است".(6)
نیز فرمود: "ای خدایی كه منتهای همت عارفان هستی".(7) قرآن صاحبان دانش را در ردیف فرشتگان دانست و فرمود: "خدا گواهی می‏دهد كه معبودی جز او نیست، و فرشتگان و صاحبان علم (هر كدام به گونه‏ای بر این مطلب) گواهی می‏دهند".(8) از طرفی علی(ع) فرمود: "شناخت خدای سبحان عالی‏ترین معارف است".(9)
نتیجه: از نظر قرآن و حدیث معرفت خدا اصل و با ارزش‏ترین معارف است و هر كس در این زمینه به درجه بالای شناخت نایل آید، به كمال بیشتری رسیده و عارف كسی است كه خدا را از راه مهر و محبت پرستش كند، نه به امید ثواب و نه ترس از عذاب‏ها.(10) آن چه صوفیان بدون تكیه بر قرآن و عترت و من درآوردی گویند یا عمل كنند(مثل مراسم سرسپردگی و تلقین ذكر و خرقه و استعمال موسیقی و غنا و وجد در موقع ذكر(11) و ادعای عرفان و عارف بودن نمایند، ربطی به عرفان حقیقی ندارد و خروج از صراط مستقیم می‏باشد.
پی نوشت‏ها:
1 - محمد تقی مدرسی، مبانی عرفان اسلامی، ص 182 - 184؛ ناصر مكارم شیرازی، استفتائات، ج 2، ص 36 - 37، سؤال 36 - 37؛ لطف اللَّه صافی گلپایگانی، معارف دین، ص 349 - 350 و 370؛ مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 78.
2 - نهج البلاغه (فیض)، ص 14، خطبه 1.
3 - لطف اللَّه صافی، معارف دین، ص 350.
4 - غرر الحكم، ج 2، ص 341 (قیمة كل امرء ما یعلم).
5 - نهج البلاغه (فیض)، ص 1137، كلام 125.
6 - محمد محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 3، ص 1889، ماده: المعرفه، شماره: 12280.
7 - همان، شماره 12281.
8 - آل عمران (3) آیه 18.
9 - محم محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج 3، ص 1886، ماده المعرفه، شماره 12235.
10 - علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 109.
11 - همان، ص 111.

لینک دانلود


ادامه مطلب
متن سوال: آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد.

متن پاسخ: عرفان و تصوفی كه آمیخته به اوهام متصوفه و افكا باطله و آداب مخصوص آن‏ها باشد، به هیچ وجه مورد تأیید اسلام نمی‏باشد و فقها آننان رامنحرف و عقایدشان راغیر اسلامی می‏دانند.(1)
عرفان به معنی شناخت خدا و اساس دین واصل معارف بشری است. امام علی(ع) فرمود: "اوّل الدین معرفته؛ سرآغاز دین معرفت او (خدا) است".(2) عرفان بدین معنی مقول به تشكیك است و دارای درجات می‏باشد، یعنی هر مؤمن در حد خود نسبت به خدا شناخت دارد، بی سواد در حد خود و دانشمندی كه عمرش را در كسب معارف و تفكر گذرانده است، به اندازه قدرت شناختش، تا برسد بهامامان معصوم(ع) و نبی گرامی اسلام(ص) كه در اعلای عرفان و شناخت حضرت حق قرار دارند. فاصله شناخت‏ها از زمین تا آسمان است.(3)
علی(ع) فرمود: "منزلت هر انسان به معرفت او است"(4)
قهراً آن كه عرفانش بیشتر است، ارزشش نیز افزون است. كسی كه "هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن" را شهود كرده باشد، شناخت او دارای اهمیت ویژه‏ای است. قلب عارف معدن بهترین توشه آخرت و عالی‏ترین سرمایه سعادت یعنی تقوا است. امیرمؤمنان(ع) فرمود: "بهترین زاد و توشه سفر آخرت، تقوا است".(5)
و فرمود: "هر چیز معدنی دارد و معدن تقوا قلب‏های عارفان است".(6)
نیز فرمود: "ای خدایی كه منتهای همت عارفان هستی".(7) قرآن صاحبان دانش را در ردیف فرشتگان دانست و فرمود: "خدا گواهی می‏دهد كه معبودی جز او نیست، و فرشتگان و صاحبان علم (هر كدام به گونه‏ای بر این مطلب) گواهی می‏دهند".(8) از طرفی علی(ع) فرمود: "شناخت خدای سبحان عالی‏ترین معارف است".(9)
نتیجه: از نظر قرآن و حدیث معرفت خدا اصل و با ارزش‏ترین معارف است و هر كس در این زمینه به درجه بالای شناخت نایل آید، به كمال بیشتری رسیده و عارف كسی است كه خدا را از راه مهر و محبت پرستش كند، نه به امید ثواب و نه ترس از عذاب‏ها.(10) آن چه صوفیان بدون تكیه بر قرآن و عترت و من درآوردی گویند یا عمل كنند(مثل مراسم سرسپردگی و تلقین ذكر و خرقه و استعمال موسیقی و غنا و وجد در موقع ذكر(11) و ادعای عرفان و عارف بودن نمایند، ربطی به عرفان حقیقی ندارد و خروج از صراط مستقیم می‏باشد.
پی نوشت‏ها:
1 - محمد تقی مدرسی، مبانی عرفان اسلامی، ص 182 - 184؛ ناصر مكارم شیرازی، استفتائات، ج 2، ص 36 - 37، سؤال 36 - 37؛ لطف اللَّه صافی گلپایگانی، معارف دین، ص 349 - 350 و 370؛ مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 78.
2 - نهج البلاغه (فیض)، ص 14، خطبه 1.
3 - لطف اللَّه صافی، معارف دین، ص 350.
4 - غرر الحكم، ج 2، ص 341 (قیمة كل امرء ما یعلم).
5 - نهج البلاغه (فیض)، ص 1137، كلام 125.
6 - محمد محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 3، ص 1889، ماده: المعرفه، شماره: 12280.
7 - همان، شماره 12281.
8 - آل عمران (3) آیه 18.
9 - محم محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج 3، ص 1886، ماده المعرفه، شماره 12235.
10 - علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 109.
11 - همان، ص 111.

لینک دانلود

دسته موضوعی:شبهات,
منبع:آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد,
keyword:متن سوال: آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد. متن پاسخ: عرفان و تصوفی كه آمیخته به اوهام متصوفه و افكا باطله و آداب مخصوص آن‏ها باشد,به هیچ وجه مورد تأیید اسلام نمی‏باشد و فقها آننان رامنحرف و عقایدشان راغیر اسلامی می‏دانند.(1) عرفان به معنی شناخت خدا و اساس دین واصل معارف بشری است. امام علی(ع) فرمود: "اوّل الدین معرفته؛ سرآغاز دین معرفت او (خدا) است".(2) عرفان بدین معنی مقول به تشكیك است و دارای درجات می‏باشد,یعنی هر مؤمن در حد خود نسبت به خدا شناخت دارد,بی سواد در حد خود و دانشمندی كه عمرش را در كسب معارف و تفكر گذرانده است,به اندازه قدرت شناختش,تا برسد بهامامان معصوم(ع) و نبی گرامی اسلام(ص) كه در اعلای عرفان و شناخت حضرت حق قرار دارند. فاصله شناخت‏ها از زمین تا آسمان است.(3) علی(ع) فرمود: "منزلت هر انسان به معرفت او است"(4) قهراً آن كه عرفانش بیشتر است,ارزشش نیز افزون است. كسی كه "هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن" را شهود كرده باشد,شناخت او دارای اهمیت ویژه‏ای است. قلب عارف معدن بهترین توشه آخرت و عالی‏ترین سرمایه سعادت یعنی تقوا است. امیرمؤمنان(ع) فرمود: "بهترین زاد و توشه سفر آخرت,تقوا است".(5) و فرمود: "هر چیز معدنی دارد و معدن تقوا قلب‏های عارفان است".(6) نیز فرمود: "ای خدایی كه منتهای همت عارفان هستی".(7) قرآن صاحبان دانش را در ردیف فرشتگان دانست و فرمود: "خدا گواهی می‏دهد كه معبودی جز او نیست,و فرشتگان و صاحبان علم (هر كدام به گونه‏ای بر این مطلب) گواهی می‏دهند".(8) از طرفی علی(ع) فرمود: "شناخت خدای سبحان عالی‏ترین معارف است".(9) نتیجه: از نظر قرآن و حدیث معرفت خدا اصل و با ارزش‏ترین معارف است و هر كس در این زمینه به درجه بالای شناخت نایل آید,به كمال بیشتری رسیده و عارف كسی است كه خدا را از راه مهر و محبت پرستش كند,نه به امید ثواب و نه ترس از عذاب‏ها.(10) آن چه صوفیان بدون تكیه بر قرآن و عترت و من درآوردی گویند یا عمل كنند(مثل مراسم سرسپردگی و تلقین ذكر و خرقه و استعمال موسیقی و غنا و وجد در موقع ذكر(11) و ادعای عرفان و عارف بودن نمایند,ربطی به عرفان حقیقی ندارد و خروج از صراط مستقیم می‏باشد. پی نوشت‏ها: 1 - محمد تقی مدرسی,مبانی عرفان اسلامی,ص 182 - 184؛ ناصر مكارم شیرازی,استفتائات,ج 2,ص 36 - 37,سؤال 36 - 37؛ لطف اللَّه صافی گلپایگانی,معارف دین,ص 349 - 350 و 370؛ مرتضی مطهری,آشنایی با علوم اسلامی,كلام - عرفان,ص 78. 2 - نهج البلاغه (فیض),ص 14,خطبه 1. 3 - لطف اللَّه صافی,ص 350. 4 - غرر الحكم,ص 341 (قیمة كل امرء ما یعلم). 5 - نهج البلاغه (فیض),ص 1137,كلام 125. 6 - محمد محمدی ری شهری,میزان الحكمه,ج 3,ص 1889,ماده: المعرفه,شماره: 12280. 7 - همان,شماره 12281. 8 - آل عمران (3) آیه 18. 9 - محم محمدی ری شهری,میزان الحكمة,ص 1886,ماده المعرفه,شماره 12235. 10 - علامه طباطبایی,شیعه در اسلام,ص 109. 11 - همان,ص 111. لینک دانلود,آیات و روایاتی درباره اهمیت عرفان و تصوف بنویسد,
- - -
+نظر();
 
محصولات تصادفی





منوی اصلی
خانه
قرعه کشی ایران مارکت سنتر
رهگیری ایران مارکت سنتر
گفتگو با مدیر
پیام به مدیر
RSS
Atom
 
موضوعات مطالب
شبهات
ترتیل قرآن
محصولات ایران مارکت سنتر
محصولات فروشگاه اینترنتی فروش
تصاویر مذهبی عکس مذهبی
سخنرانی مذهبی
نرم افزار مذهبی
مداحی خوانی مذهبی مرثیه خوانی و مولودی خوانی مذهبی
 
کلمات کلیدی
ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل
مداحی
پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش
محرم
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده
 
نظر سنجی
برای چه کاری وارد وبلاگ شدید؟





 
جستجو





 
آمار
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com