تبلیغات
قران كریم - آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟
  
 قران كریم
رفع شبهات دین و جواب به سوالات و متن نهج البلاغه و تفسیر قرآن
آخرین مطالب
معرفی سایت سئوقالبفا
ریاضت چند نوع است؟ كدام نوع جایز و كدام غیر جایز است؟
آوای كافی
عطش
ریاضتهایى كه در مكاتب غیراسلامى وجود دارد و باعث توانایى هایى در انسان مى شود، چه حكمى دارد؟
لیست کامل
 
آرشیو مطالب
هفته اول فروردین 1392
هفته اول فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
هفته دوم اسفند 1389
لیست کامل
 
پیوندهای روزانه
زندگی زیباست-باشگاه پرواز!
دانشگاه پیام نور قوچان
وبلاگ شخصی فرشید صفدری
سایت طنز | سرگرمی | عاشقانه | آموزشی | خنده و شادی هم میهن
دختر بانمک
لیست کامل
ارسال لینک برای تبادل لینک
 
پیوندها
بچه ایرونی
سایت شتا
سایت آموزش آیفون
قیمت و نرخ ارز بانک مرکزی
جاوید الکترونیک تعمیرات تخصصی
لیست کامل
 

آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟

متن سوال: آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟

متن پاسخ: اهل عرفان هر گاه با عنوان فرهنگی و نظری یاد شوند با عنوان "عرفا" و هرگاه با عنوان اجتماعی شان یاد شوند غالبا با عنوان "متصوفه" یاد می‏شوند. عرفا و متصوفه هر چند یك انشعاب مذهبی در اسلام تلقی نمی‏شوند و خود نیز مدعی چنین انشعابی نیستند، و در همه فرق و مذاهب اسلامی حضوردارند، در عین حال یك گروه وابسته و به هم پیوسته اجتماعی هستند، یك سلسله افكار و اندیشه‏ها و حتی آداب مخصوصی در معاشرت‏ها و لباس پوشیدن‏ها، و احیانا آرایش سر و صورت و سكونت در خانقاه‏ها و غیره به عنوان یك فرقه مخصوص مذهبی و اجتماعی رنگ مخصوصی داده و می‏دهد.(1)
و همین باعث شده كه در روایات از صوفیه مذمت شده و فقها آن‏ها را در ضلالت و گمراهی دانسته و فرموده‏اند: تصوف از فرق مستحدثه است، و اسلام غیر از آن چه رسول اللَّه(ص)، از اصول و فروع به آن دعوت فرموده و قرآن و نیز عترت آن حضرت كه مفسرین تضمین شده قرآنند، بیان كرده‏اند. حرفی و دعوتی ندارند و فرق صوفه با عقایدی كه دارند در ضلالت هستند. بسیاری از كسانی كه از شیعه و اهل سنت تحقیق كرده‏اند، اصل آن‏ها را اسلامی نمی‏دانند، این‏ها هر فرقه وشعبه‏ای كه باشند در صورتی كه با برنامه‏های شناخته شده اسلام و مسلمانان مطابق نباشد، یعنی به عنوان این فرقه سازی‏ها و وابستگی‏ها به پیر و مرشد، و حرف‏های شرك‏آمیز باشد همه باطل است".(2)
البته همواره خصوصا در میان شیعه، عرفایی بوده و هستند كه هیچ امتیاز ظاهری با دیگران ندارند و در عین حال عمیقا اهل سیر و سلوك عرفانی می‏باشند و در حقیقت عرفای حقیقی این طبقه‏اند، نه گروه‏هایی كه صدها آداب از خود اختراع كرده و بدعت‏ها ایجاد كرده‏اند.(3)
ضمنا نقشبندیه فرقه منتسوب به خواجه بهاء محمد بخاری نقشبند متوفای 791 قمری و مؤسس این فرقه است، از ویژگی‏های وی ترجیح ذكر قلبی بر ذكر زبانی است. اصول عقاید نقشبندیه را می‏توانید در پایان شرح رباعیات جامی، و در رساله رشحات عین الحیات فخر الدین صفی مطالعه فرمایید.(4)
پی نوشت‏ها:
1 - مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 84.
2 - لطف اللَّه صافی گلپایگانی، معارف دین، ص 371.
3 - مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 84.
4 - دائره المعارف فارسی مصاحب، ماده نقشبندیه.

لینک دانلود


ادامه مطلب
متن سوال: آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟

متن پاسخ: اهل عرفان هر گاه با عنوان فرهنگی و نظری یاد شوند با عنوان "عرفا" و هرگاه با عنوان اجتماعی شان یاد شوند غالبا با عنوان "متصوفه" یاد می‏شوند. عرفا و متصوفه هر چند یك انشعاب مذهبی در اسلام تلقی نمی‏شوند و خود نیز مدعی چنین انشعابی نیستند، و در همه فرق و مذاهب اسلامی حضوردارند، در عین حال یك گروه وابسته و به هم پیوسته اجتماعی هستند، یك سلسله افكار و اندیشه‏ها و حتی آداب مخصوصی در معاشرت‏ها و لباس پوشیدن‏ها، و احیانا آرایش سر و صورت و سكونت در خانقاه‏ها و غیره به عنوان یك فرقه مخصوص مذهبی و اجتماعی رنگ مخصوصی داده و می‏دهد.(1)
و همین باعث شده كه در روایات از صوفیه مذمت شده و فقها آن‏ها را در ضلالت و گمراهی دانسته و فرموده‏اند: تصوف از فرق مستحدثه است، و اسلام غیر از آن چه رسول اللَّه(ص)، از اصول و فروع به آن دعوت فرموده و قرآن و نیز عترت آن حضرت كه مفسرین تضمین شده قرآنند، بیان كرده‏اند. حرفی و دعوتی ندارند و فرق صوفه با عقایدی كه دارند در ضلالت هستند. بسیاری از كسانی كه از شیعه و اهل سنت تحقیق كرده‏اند، اصل آن‏ها را اسلامی نمی‏دانند، این‏ها هر فرقه وشعبه‏ای كه باشند در صورتی كه با برنامه‏های شناخته شده اسلام و مسلمانان مطابق نباشد، یعنی به عنوان این فرقه سازی‏ها و وابستگی‏ها به پیر و مرشد، و حرف‏های شرك‏آمیز باشد همه باطل است".(2)
البته همواره خصوصا در میان شیعه، عرفایی بوده و هستند كه هیچ امتیاز ظاهری با دیگران ندارند و در عین حال عمیقا اهل سیر و سلوك عرفانی می‏باشند و در حقیقت عرفای حقیقی این طبقه‏اند، نه گروه‏هایی كه صدها آداب از خود اختراع كرده و بدعت‏ها ایجاد كرده‏اند.(3)
ضمنا نقشبندیه فرقه منتسوب به خواجه بهاء محمد بخاری نقشبند متوفای 791 قمری و مؤسس این فرقه است، از ویژگی‏های وی ترجیح ذكر قلبی بر ذكر زبانی است. اصول عقاید نقشبندیه را می‏توانید در پایان شرح رباعیات جامی، و در رساله رشحات عین الحیات فخر الدین صفی مطالعه فرمایید.(4)
پی نوشت‏ها:
1 - مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 84.
2 - لطف اللَّه صافی گلپایگانی، معارف دین، ص 371.
3 - مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، كلام - عرفان، ص 84.
4 - دائره المعارف فارسی مصاحب، ماده نقشبندیه.

لینک دانلود

دسته موضوعی:شبهات,
منبع:آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟,
keyword:متن سوال: آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟ متن پاسخ: اهل عرفان هر گاه با عنوان فرهنگی و نظری یاد شوند با عنوان "عرفا" و هرگاه با عنوان اجتماعی شان یاد شوند غالبا با عنوان "متصوفه" یاد می‏شوند. عرفا و متصوفه هر چند یك انشعاب مذهبی در اسلام تلقی نمی‏شوند و خود نیز مدعی چنین انشعابی نیستند,و در همه فرق و مذاهب اسلامی حضوردارند,در عین حال یك گروه وابسته و به هم پیوسته اجتماعی هستند,یك سلسله افكار و اندیشه‏ها و حتی آداب مخصوصی در معاشرت‏ها و لباس پوشیدن‏ها,و احیانا آرایش سر و صورت و سكونت در خانقاه‏ها و غیره به عنوان یك فرقه مخصوص مذهبی و اجتماعی رنگ مخصوصی داده و می‏دهد.(1) و همین باعث شده كه در روایات از صوفیه مذمت شده و فقها آن‏ها را در ضلالت و گمراهی دانسته و فرموده‏اند: تصوف از فرق مستحدثه است,و اسلام غیر از آن چه رسول اللَّه(ص),از اصول و فروع به آن دعوت فرموده و قرآن و نیز عترت آن حضرت كه مفسرین تضمین شده قرآنند,بیان كرده‏اند. حرفی و دعوتی ندارند و فرق صوفه با عقایدی كه دارند در ضلالت هستند. بسیاری از كسانی كه از شیعه و اهل سنت تحقیق كرده‏اند,اصل آن‏ها را اسلامی نمی‏دانند,این‏ها هر فرقه وشعبه‏ای كه باشند در صورتی كه با برنامه‏های شناخته شده اسلام و مسلمانان مطابق نباشد,یعنی به عنوان این فرقه سازی‏ها و وابستگی‏ها به پیر و مرشد,و حرف‏های شرك‏آمیز باشد همه باطل است".(2) البته همواره خصوصا در میان شیعه,عرفایی بوده و هستند كه هیچ امتیاز ظاهری با دیگران ندارند و در عین حال عمیقا اهل سیر و سلوك عرفانی می‏باشند و در حقیقت عرفای حقیقی این طبقه‏اند,نه گروه‏هایی كه صدها آداب از خود اختراع كرده و بدعت‏ها ایجاد كرده‏اند.(3) ضمنا نقشبندیه فرقه منتسوب به خواجه بهاء محمد بخاری نقشبند متوفای 791 قمری و مؤسس این فرقه است,از ویژگی‏های وی ترجیح ذكر قلبی بر ذكر زبانی است. اصول عقاید نقشبندیه را می‏توانید در پایان شرح رباعیات جامی,و در رساله رشحات عین الحیات فخر الدین صفی مطالعه فرمایید.(4) پی نوشت‏ها: 1 - مرتضی مطهری,آشنایی با علوم اسلامی,كلام - عرفان,ص 84. 2 - لطف اللَّه صافی گلپایگانی,معارف دین,ص 371. 3 - مرتضی مطهری,ص 84. 4 - دائره المعارف فارسی مصاحب,ماده نقشبندیه. لینک دانلود,آیا تصوف با عرفان در تشیع فرق دارد؟,
- - -
+نظر();
 
محصولات تصادفی





منوی اصلی
خانه
قرعه کشی ایران مارکت سنتر
رهگیری ایران مارکت سنتر
گفتگو با مدیر
پیام به مدیر
RSS
Atom
 
موضوعات مطالب
شبهات
ترتیل قرآن
محصولات ایران مارکت سنتر
محصولات فروشگاه اینترنتی فروش
تصاویر مذهبی عکس مذهبی
سخنرانی مذهبی
نرم افزار مذهبی
مداحی خوانی مذهبی مرثیه خوانی و مولودی خوانی مذهبی
 
کلمات کلیدی
پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده
مداحی
ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل
محرم
 
نظر سنجی
برای چه کاری وارد وبلاگ شدید؟





 
جستجو





 
آمار
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com