تبلیغات
قران كریم - طبق آیة 101 سورة نحل، آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟
  
 قران كریم
رفع شبهات دین و جواب به سوالات و متن نهج البلاغه و تفسیر قرآن
آخرین مطالب
معرفی سایت سئوقالبفا
ریاضت چند نوع است؟ كدام نوع جایز و كدام غیر جایز است؟
آوای كافی
عطش
ریاضتهایى كه در مكاتب غیراسلامى وجود دارد و باعث توانایى هایى در انسان مى شود، چه حكمى دارد؟
لیست کامل
 
آرشیو مطالب
هفته اول فروردین 1392
هفته اول فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
هفته دوم اسفند 1389
لیست کامل
 
پیوندهای روزانه
زندگی زیباست-باشگاه پرواز!
دانشگاه پیام نور قوچان
وبلاگ شخصی فرشید صفدری
سایت طنز | سرگرمی | عاشقانه | آموزشی | خنده و شادی هم میهن
دختر بانمک
لیست کامل
ارسال لینک برای تبادل لینک
 
پیوندها
بچه ایرونی
سایت شتا
سایت آموزش آیفون
قیمت و نرخ ارز بانک مرکزی
جاوید الکترونیک تعمیرات تخصصی
لیست کامل
 

طبق آیة 101 سورة نحل، آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟

متن سوال: طبق آیة 101 سورة نحل، آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟

متن پاسخ: در مورد آیاتی كه نسخ شده بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. قرآن شناسان شیعی و سنی معاصر تعداد آیات منسوخ را بسیار اندك می دانند. دكتر صبحی صالح ده آیه، آیت الله معرفت ه?چ آیه، علامه شعرانی و علامه طباطبایی پنج آیه و آیت الله خویی فقط یك آیه را در كل قرآن منسوخ می دانند.[4]
پنج مورد از آیات منسوخ كه مورد نظر علامة طباطبایی است عبارتند از:
1ـ آیة عفو و بخشش سورة بقره آیة 109 كه با آیة‌ قتال سورة توبه آیة 29 نسخ شده است.
2ـ حرمت زناشویی در شب های ماه رمضان با آیة 187سورة بقره نسخ شده است.
3ـ آیة جزای فاحشه (آیة 15 سورة نساء) توسط آیة 2 سورة نور نسخ شد.
4ـ آیة توارث از طریق ایمان در سورة انفال آیة 72 توسط آیة 6 سورة احزاب نسخ شد.
5ـ آیة نجوا كه در سورة‌ مجادله آیة 12 می‌باشد توسط آیة بعدی همین سوره نسخ شد. این آیه را همه قرآن شناسان شیعی و بسیاری از دانشمندان سنی جزء آیات منسوخ می دانند و حتی آیت الله خویی تنها مصداق نسخ در قرآن را همین آیه دانسته است كه در آیه منسوخ مسلمانان برای هر بار صحبت با پیامبر موظف شدند یك درهم صدقه بدهند. اما با نزول این آیه صحابه نجوا با پیامبر را ترك نمودند و هیچ كس جز امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر سخن نگفت، آیة بعدی حكم آیة سابق را نسخ كرد.
باید توجه داشت كه نسخ دو معنا دارد. 1ـ حقیقی 2ـ مجازی. نسخ حقیقی یعنی پدید آمدن رأی جدید لازمة این معنا، ضعف و جهل قانون گذار در مورد قانون است كه این وجه با علم الهی منافات دارد، ولی نسخ مجازی به این معناست كه حكم اول از همان آغاز مقید به زمان خاصی بوده است كه خدا به آن آگاه است هر چند مردم به آن جاهل بوده و همیشگی بودن آن را تصور می كردند. نسخ به این معنا هیچ اشكالی و محذوری ندارد و نه با علم خدا منافات دارد و نه با مصلحت و حكمت وی؛ زیرا مدت حكم از اول موقت و محدود بوده و سپری شدن دوران آن، به عنوان نسخ بعداً‌ اعلان می‌شود.[5]
جواب دیگری كه می توان داد این است كه حكمی كه از طرف خداوند تشریع می‌شود گاهی هدف از تشریع آن اجرا شدن آن حكم نیست، بلكه منظور دیگری در كار است مانند آزمایش و امتحان افراد و یا اتمام حجت و امثال آن و چنین نسخی مستلزم خلاف حكمت و یا عدم اطلاع نیست.[6] مثلاً در مورد آیة‌ نجوا خداوند با حكم اول می خواست مردم را بیازماید و فضیلت امیرالمؤمنین(ع) را آشكار سازد.
توجیه سوم برای نسخ آن است كه نیازهای انسان گاه با تغییر زمان و شرایط محیط دگرگون می‌شود و گاه ثابت و برقرار است. یك روز دارویی برای بیمار مفید است، ولی روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممكن است این دارو حتی زیان بار باشد، لذا دستور قطع آن را می‌دهد. ممكن است حكمی امروز دارای آثار و فوایدی باشد، ولی فردا این آثار را از دست بدهد در این صورت باید این حكم نسخ گردد. البته اصول احكام الهی كه پایه های اساسی را تشكیل می‌دهد در همه جا یكسان است تغییر در مسائل كوچك تر و دست دوم است.[7]
[4]حسین جوان آراسته، درسنامة علوم قرآنی، ص 288.
[5]آیت الله خویی، بیان، ترجمه محمد صادق نجمی و هاشم زاده هریسی، ج 2، ص475.
[6]همان.
[7]تفسیر نمونه، ج 1، ص 391 - 392.

لینک دانلود


ادامه مطلب
متن سوال: طبق آیة 101 سورة نحل، آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟

متن پاسخ: در مورد آیاتی كه نسخ شده بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. قرآن شناسان شیعی و سنی معاصر تعداد آیات منسوخ را بسیار اندك می دانند. دكتر صبحی صالح ده آیه، آیت الله معرفت ه?چ آیه، علامه شعرانی و علامه طباطبایی پنج آیه و آیت الله خویی فقط یك آیه را در كل قرآن منسوخ می دانند.[4]
پنج مورد از آیات منسوخ كه مورد نظر علامة طباطبایی است عبارتند از:
1ـ آیة عفو و بخشش سورة بقره آیة 109 كه با آیة‌ قتال سورة توبه آیة 29 نسخ شده است.
2ـ حرمت زناشویی در شب های ماه رمضان با آیة 187سورة بقره نسخ شده است.
3ـ آیة جزای فاحشه (آیة 15 سورة نساء) توسط آیة 2 سورة نور نسخ شد.
4ـ آیة توارث از طریق ایمان در سورة انفال آیة 72 توسط آیة 6 سورة احزاب نسخ شد.
5ـ آیة نجوا كه در سورة‌ مجادله آیة 12 می‌باشد توسط آیة بعدی همین سوره نسخ شد. این آیه را همه قرآن شناسان شیعی و بسیاری از دانشمندان سنی جزء آیات منسوخ می دانند و حتی آیت الله خویی تنها مصداق نسخ در قرآن را همین آیه دانسته است كه در آیه منسوخ مسلمانان برای هر بار صحبت با پیامبر موظف شدند یك درهم صدقه بدهند. اما با نزول این آیه صحابه نجوا با پیامبر را ترك نمودند و هیچ كس جز امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر سخن نگفت، آیة بعدی حكم آیة سابق را نسخ كرد.
باید توجه داشت كه نسخ دو معنا دارد. 1ـ حقیقی 2ـ مجازی. نسخ حقیقی یعنی پدید آمدن رأی جدید لازمة این معنا، ضعف و جهل قانون گذار در مورد قانون است كه این وجه با علم الهی منافات دارد، ولی نسخ مجازی به این معناست كه حكم اول از همان آغاز مقید به زمان خاصی بوده است كه خدا به آن آگاه است هر چند مردم به آن جاهل بوده و همیشگی بودن آن را تصور می كردند. نسخ به این معنا هیچ اشكالی و محذوری ندارد و نه با علم خدا منافات دارد و نه با مصلحت و حكمت وی؛ زیرا مدت حكم از اول موقت و محدود بوده و سپری شدن دوران آن، به عنوان نسخ بعداً‌ اعلان می‌شود.[5]
جواب دیگری كه می توان داد این است كه حكمی كه از طرف خداوند تشریع می‌شود گاهی هدف از تشریع آن اجرا شدن آن حكم نیست، بلكه منظور دیگری در كار است مانند آزمایش و امتحان افراد و یا اتمام حجت و امثال آن و چنین نسخی مستلزم خلاف حكمت و یا عدم اطلاع نیست.[6] مثلاً در مورد آیة‌ نجوا خداوند با حكم اول می خواست مردم را بیازماید و فضیلت امیرالمؤمنین(ع) را آشكار سازد.
توجیه سوم برای نسخ آن است كه نیازهای انسان گاه با تغییر زمان و شرایط محیط دگرگون می‌شود و گاه ثابت و برقرار است. یك روز دارویی برای بیمار مفید است، ولی روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممكن است این دارو حتی زیان بار باشد، لذا دستور قطع آن را می‌دهد. ممكن است حكمی امروز دارای آثار و فوایدی باشد، ولی فردا این آثار را از دست بدهد در این صورت باید این حكم نسخ گردد. البته اصول احكام الهی كه پایه های اساسی را تشكیل می‌دهد در همه جا یكسان است تغییر در مسائل كوچك تر و دست دوم است.[7]
[4]حسین جوان آراسته، درسنامة علوم قرآنی، ص 288.
[5]آیت الله خویی، بیان، ترجمه محمد صادق نجمی و هاشم زاده هریسی، ج 2، ص475.
[6]همان.
[7]تفسیر نمونه، ج 1، ص 391 - 392.

لینک دانلود

دسته موضوعی:شبهات,
منبع:طبق آیة 101 سورة نحل، آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟,
keyword:متن سوال: طبق آیة 101 سورة نحل,آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟ متن پاسخ: در مورد آیاتی كه نسخ شده بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. قرآن شناسان شیعی و سنی معاصر تعداد آیات منسوخ را بسیار اندك می دانند. دكتر صبحی صالح ده آیه,آیت الله معرفت ه?چ آیه,علامه شعرانی و علامه طباطبایی پنج آیه و آیت الله خویی فقط یك آیه را در كل قرآن منسوخ می دانند.[4] پنج مورد از آیات منسوخ كه مورد نظر علامة طباطبایی است عبارتند از: 1ـ آیة عفو و بخشش سورة بقره آیة 109 كه با آیة‌ قتال سورة توبه آیة 29 نسخ شده است. 2ـ حرمت زناشویی در شب های ماه رمضان با آیة 187سورة بقره نسخ شده است. 3ـ آیة جزای فاحشه (آیة 15 سورة نساء) توسط آیة 2 سورة نور نسخ شد. 4ـ آیة توارث از طریق ایمان در سورة انفال آیة 72 توسط آیة 6 سورة احزاب نسخ شد. 5ـ آیة نجوا كه در سورة‌ مجادله آیة 12 می‌باشد توسط آیة بعدی همین سوره نسخ شد. این آیه را همه قرآن شناسان شیعی و بسیاری از دانشمندان سنی جزء آیات منسوخ می دانند و حتی آیت الله خویی تنها مصداق نسخ در قرآن را همین آیه دانسته است كه در آیه منسوخ مسلمانان برای هر بار صحبت با پیامبر موظف شدند یك درهم صدقه بدهند. اما با نزول این آیه صحابه نجوا با پیامبر را ترك نمودند و هیچ كس جز امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر سخن نگفت,آیة بعدی حكم آیة سابق را نسخ كرد. باید توجه داشت كه نسخ دو معنا دارد. 1ـ حقیقی 2ـ مجازی. نسخ حقیقی یعنی پدید آمدن رأی جدید لازمة این معنا,ضعف و جهل قانون گذار در مورد قانون است كه این وجه با علم الهی منافات دارد,ولی نسخ مجازی به این معناست كه حكم اول از همان آغاز مقید به زمان خاصی بوده است كه خدا به آن آگاه است هر چند مردم به آن جاهل بوده و همیشگی بودن آن را تصور می كردند. نسخ به این معنا هیچ اشكالی و محذوری ندارد و نه با علم خدا منافات دارد و نه با مصلحت و حكمت وی؛ زیرا مدت حكم از اول موقت و محدود بوده و سپری شدن دوران آن,به عنوان نسخ بعداً‌ اعلان می‌شود.[5] جواب دیگری كه می توان داد این است كه حكمی كه از طرف خداوند تشریع می‌شود گاهی هدف از تشریع آن اجرا شدن آن حكم نیست,بلكه منظور دیگری در كار است مانند آزمایش و امتحان افراد و یا اتمام حجت و امثال آن و چنین نسخی مستلزم خلاف حكمت و یا عدم اطلاع نیست.[6] مثلاً در مورد آیة‌ نجوا خداوند با حكم اول می خواست مردم را بیازماید و فضیلت امیرالمؤمنین(ع) را آشكار سازد. توجیه سوم برای نسخ آن است كه نیازهای انسان گاه با تغییر زمان و شرایط محیط دگرگون می‌شود و گاه ثابت و برقرار است. یك روز دارویی برای بیمار مفید است,ولی روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممكن است این دارو حتی زیان بار باشد,لذا دستور قطع آن را می‌دهد. ممكن است حكمی امروز دارای آثار و فوایدی باشد,ولی فردا این آثار را از دست بدهد در این صورت باید این حكم نسخ گردد. البته اصول احكام الهی كه پایه های اساسی را تشكیل می‌دهد در همه جا یكسان است تغییر در مسائل كوچك تر و دست دوم است.[7] [4]حسین جوان آراسته,درسنامة علوم قرآنی,ص 288. [5]آیت الله خویی,بیان,ترجمه محمد صادق نجمی و هاشم زاده هریسی,ج 2,ص475. [6]همان. [7]تفسیر نمونه,ج 1,ص 391 - 392. لینک دانلود,طبق آیة 101 سورة نحل,آیاتی را كه نازل شده و سپس نسخ گشته را نام ببرید؟ آیا نسخ آیات مغایر با علم الهی نمی‌باشد؟,
- - -
+نظر();
 
محصولات تصادفی





منوی اصلی
خانه
قرعه کشی ایران مارکت سنتر
رهگیری ایران مارکت سنتر
گفتگو با مدیر
پیام به مدیر
RSS
Atom
 
موضوعات مطالب
شبهات
ترتیل قرآن
محصولات ایران مارکت سنتر
محصولات فروشگاه اینترنتی فروش
تصاویر مذهبی عکس مذهبی
سخنرانی مذهبی
نرم افزار مذهبی
مداحی خوانی مذهبی مرثیه خوانی و مولودی خوانی مذهبی
 
کلمات کلیدی
مداحی
ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده
محرم
پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش
 
نظر سنجی
برای چه کاری وارد وبلاگ شدید؟





 
جستجو





 
آمار
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com