تبلیغات
قران كریم - آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟
  
 قران كریم
رفع شبهات دین و جواب به سوالات و متن نهج البلاغه و تفسیر قرآن
آخرین مطالب
معرفی سایت سئوقالبفا
ریاضت چند نوع است؟ كدام نوع جایز و كدام غیر جایز است؟
آوای كافی
عطش
ریاضتهایى كه در مكاتب غیراسلامى وجود دارد و باعث توانایى هایى در انسان مى شود، چه حكمى دارد؟
لیست کامل
 
آرشیو مطالب
هفته اول فروردین 1392
هفته اول فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
هفته دوم اسفند 1389
لیست کامل
 
پیوندهای روزانه
زندگی زیباست-باشگاه پرواز!
دانشگاه پیام نور قوچان
وبلاگ شخصی فرشید صفدری
سایت طنز | سرگرمی | عاشقانه | آموزشی | خنده و شادی هم میهن
دختر بانمک
لیست کامل
ارسال لینک برای تبادل لینک
 
پیوندها
بچه ایرونی
سایت شتا
سایت آموزش آیفون
قیمت و نرخ ارز بانک مرکزی
جاوید الکترونیک تعمیرات تخصصی
لیست کامل
 

آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟

متن سوال: قرآن كریم می‏فرماید: «و ان منكم الاّ واردها كان علی ربك حتماً مقضیاً» هیچیك از شما نیست، مگر آنكه وارد جهنم خواهد شد كه این بر پروردگار قضایی،حتمی است»سوره مریم، آیه 71 بنابراین آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟و نیز آیا گنهكارانی كه توبه كرده‏اند داخل جهنم می‏شوند؟ در این صورت پس عصمت انبیأ یا توبه انسانهای معمولی چه فایده‏ای دارد؟

متن پاسخ: در زبان عرب، «ورود» به معنی داخل شدن نیست، بلكه به معنای نزدیك شدن است، به شهادت اینكه در قرآن كریم درباره موسی بن عمران - علیه السلام - آمده است كه:

«و لما ورد مأ وجد علیه امْ من الناس یسقون و وجد من دونهم امرأتین تذودان».{1}

وقتی كه موسی به آب مَدیَن وارد شد جمعیتی از مردم را دید كه دارند از چاه آب می‏كشند، و حیوانات خود را آب می‏دهند، و كمی پایین‏تر از آنان دو نفر زن را دید كه گوسفندان خود را از مخلوط شدن با گوسفندان سایرین جلوگیری می‏كردند.
و به طور مسلم حضرت موسی(ع)داخل چاه آب نشده ، پس معلوم می‏شود ورود به معنای دخول نیست. بلكه به معنای نزدیك شدن است. و معنای آیه شریفه این است كه موسی بعد از آنكه از مصر بیرون آمد، به سوی سرزمین اجدادی خود روانه شد تا آنكه به نزدیكی چاه مدین رسید، و دید اهل مدین گله‏های خود را آب می‏دهند. در آیه مورد بحث هم معنا چنین می‏شود:
«هیچیك از شما انسانها نیست مگر آنكه تا نزدیكی دوزخ خواهد رفت»
و روایات وارده در این مسأله، ورود را بدین گونه توجیه می‏كند:
راه عبور به سوی بهشت از جهنم است خدای تعالی پلی بر روی جهنم قرار داده كه عموم مردم باید از آن عبور می‏كنند و كسانی كه اهل بهشتند، از آنجا به بهشت می‏روند، و این خود لطفی است از ناحیه خدای تعالی برای اهل بهشت، تا بدانند كه دیگران به چه سرنوشتی دچار شدند و از سرنوشت خود بیشتر لذت ببرند، و عذابی است، برای اهل دوزخ تا بدانند دیگران - كه در دنیا خوارشان می‏شمردند و دارایی خود را به رخ آنان می‏كشیدند - امروز به چه سرنوشتی و چه نعمتی رسیدند تا حسرتشان بیشتر شود.{2}
و به فرضی هم كه ورود به معنای دخول باشد باز اشكالی وارد نمی‏شود.
چون با در نظر گرفتن آیات بسیاری كه درباره أهل بهشت فرموده خوف و اندوهی نخواهند داشت، و آیه «و ینجی الله الذین اتقوا بمفازتهم لا یمسهم السؤ و لا هم یحزنون»{3}
اهل بهشت در جهنم عذاب را احساس نمی‏كنند، بلكه از دیدن آن به وضع و سرنوشت خود راضی‏تر می‏شوند.

[1].سوره قصص، آیه 23

[2].مجمع البیان، ج 6، ص 524 - 526

[3]. خدا اهل تقوا را با اعمال صالح از عذاب نجات خواهد داد كه هیچ رنج و دردی به آنها نرسد و هرگز غم و اندوهی بر دلشان راه نیابد. (سورْه زمر، آیه 61)
ادامه مطلب
متن سوال: قرآن كریم می‏فرماید: «و ان منكم الاّ واردها كان علی ربك حتماً مقضیاً» هیچیك از شما نیست، مگر آنكه وارد جهنم خواهد شد كه این بر پروردگار قضایی،حتمی است»سوره مریم، آیه 71 بنابراین آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟و نیز آیا گنهكارانی كه توبه كرده‏اند داخل جهنم می‏شوند؟ در این صورت پس عصمت انبیأ یا توبه انسانهای معمولی چه فایده‏ای دارد؟

متن پاسخ: در زبان عرب، «ورود» به معنی داخل شدن نیست، بلكه به معنای نزدیك شدن است، به شهادت اینكه در قرآن كریم درباره موسی بن عمران - علیه السلام - آمده است كه:

«و لما ورد مأ وجد علیه امْ من الناس یسقون و وجد من دونهم امرأتین تذودان».{1}

وقتی كه موسی به آب مَدیَن وارد شد جمعیتی از مردم را دید كه دارند از چاه آب می‏كشند، و حیوانات خود را آب می‏دهند، و كمی پایین‏تر از آنان دو نفر زن را دید كه گوسفندان خود را از مخلوط شدن با گوسفندان سایرین جلوگیری می‏كردند.
و به طور مسلم حضرت موسی(ع)داخل چاه آب نشده ، پس معلوم می‏شود ورود به معنای دخول نیست. بلكه به معنای نزدیك شدن است. و معنای آیه شریفه این است كه موسی بعد از آنكه از مصر بیرون آمد، به سوی سرزمین اجدادی خود روانه شد تا آنكه به نزدیكی چاه مدین رسید، و دید اهل مدین گله‏های خود را آب می‏دهند. در آیه مورد بحث هم معنا چنین می‏شود:
«هیچیك از شما انسانها نیست مگر آنكه تا نزدیكی دوزخ خواهد رفت»
و روایات وارده در این مسأله، ورود را بدین گونه توجیه می‏كند:
راه عبور به سوی بهشت از جهنم است خدای تعالی پلی بر روی جهنم قرار داده كه عموم مردم باید از آن عبور می‏كنند و كسانی كه اهل بهشتند، از آنجا به بهشت می‏روند، و این خود لطفی است از ناحیه خدای تعالی برای اهل بهشت، تا بدانند كه دیگران به چه سرنوشتی دچار شدند و از سرنوشت خود بیشتر لذت ببرند، و عذابی است، برای اهل دوزخ تا بدانند دیگران - كه در دنیا خوارشان می‏شمردند و دارایی خود را به رخ آنان می‏كشیدند - امروز به چه سرنوشتی و چه نعمتی رسیدند تا حسرتشان بیشتر شود.{2}
و به فرضی هم كه ورود به معنای دخول باشد باز اشكالی وارد نمی‏شود.
چون با در نظر گرفتن آیات بسیاری كه درباره أهل بهشت فرموده خوف و اندوهی نخواهند داشت، و آیه «و ینجی الله الذین اتقوا بمفازتهم لا یمسهم السؤ و لا هم یحزنون»{3}
اهل بهشت در جهنم عذاب را احساس نمی‏كنند، بلكه از دیدن آن به وضع و سرنوشت خود راضی‏تر می‏شوند.

[1].سوره قصص، آیه 23

[2].مجمع البیان، ج 6، ص 524 - 526

[3]. خدا اهل تقوا را با اعمال صالح از عذاب نجات خواهد داد كه هیچ رنج و دردی به آنها نرسد و هرگز غم و اندوهی بر دلشان راه نیابد. (سورْه زمر، آیه 61)
دسته موضوعی:شبهات,
منبع:آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟,
keyword:آیا انبیأ هم طبق حكم این آیه داخل جهنم می‏شوند؟,
- - -
+نظر();
 
محصولات تصادفی





منوی اصلی
خانه
قرعه کشی ایران مارکت سنتر
رهگیری ایران مارکت سنتر
گفتگو با مدیر
پیام به مدیر
RSS
Atom
 
موضوعات مطالب
شبهات
ترتیل قرآن
محصولات ایران مارکت سنتر
محصولات فروشگاه اینترنتی فروش
تصاویر مذهبی عکس مذهبی
سخنرانی مذهبی
نرم افزار مذهبی
مداحی خوانی مذهبی مرثیه خوانی و مولودی خوانی مذهبی
 
کلمات کلیدی
مداحی
پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده
محرم
ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل
 
نظر سنجی
برای چه کاری وارد وبلاگ شدید؟





 
جستجو





 
آمار
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com