تبلیغات
قران كریم - آیا انسان می تواند از خوردن غذای حرام ، اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند
  
 قران كریم
رفع شبهات دین و جواب به سوالات و متن نهج البلاغه و تفسیر قرآن
آخرین مطالب
معرفی سایت سئوقالبفا
ریاضت چند نوع است؟ كدام نوع جایز و كدام غیر جایز است؟
آوای كافی
عطش
ریاضتهایى كه در مكاتب غیراسلامى وجود دارد و باعث توانایى هایى در انسان مى شود، چه حكمى دارد؟
لیست کامل
 
آرشیو مطالب
هفته اول فروردین 1392
هفته اول فروردین 1390
هفته چهارم اسفند 1389
هفته سوم اسفند 1389
هفته دوم اسفند 1389
لیست کامل
 
پیوندهای روزانه
زندگی زیباست-باشگاه پرواز!
دانشگاه پیام نور قوچان
وبلاگ شخصی فرشید صفدری
سایت طنز | سرگرمی | عاشقانه | آموزشی | خنده و شادی هم میهن
دختر بانمک
لیست کامل
ارسال لینک برای تبادل لینک
 
پیوندها
بچه ایرونی
سایت شتا
سایت آموزش آیفون
قیمت و نرخ ارز بانک مرکزی
جاوید الکترونیک تعمیرات تخصصی
لیست کامل
 

آیا انسان می تواند از خوردن غذای حرام ، اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند

متن سوال: آیا انسان می تواند به خاطر احتیاط از خوردن غذای شبهه ناك یا حرام ، اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند.از راهنمایی شما ممنون و سپاسگذارم؟

متن پاسخ: الف. اقوام و خویشاوندان، از نظر حكم شرعی صله رحم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

اول: اقوام درجه‌ی اول كه شرعاً صله رحم با آنها واجب است یعنی خویشاوندان نسبی كه به خویشاوندی معروف باشند مثل : پدر، مادر، پدر بزرگ، مادر بزرگ، برادر، خواهر و... چنانچه در آیه‌ی اول سوره‌ی نساء می‌فرماید:

«ای مردم خودتان را از عذاب پروردگارتان حفظ كنید (همان) كسی كه شما را از یك شخص آفرید؛ و از او همسرش را آفرید؛ و از آن دو مردان و زنان فراوانی منتشر ساخت و خودتان را از عذاب خدایی كه به (نام) او از همدیگر درخواست می‌كنید، حفظ كنید و خودتان را از ضرر قطع رابطه با خویشاوندان حفظ كنید چرا كه خدا همواره بر شما نگهبان است.131

حكایت شده كه از امام صادق(ع) درباره ارحام در آیه‌ی «واتقوا الله الذی تساءلون به و الارحام » سوال شد، حضرت فرمود: آن ارحام مردم است كه خداوند متعال به صله آن امر فرموده و آن را بزرگ داشته است آیا نمی‌بینی كه خدا آن ارحام را در ردیف نام خود قرارداده است؟ (2)

ب: اقوام درجه‌ی دوم كه ارتباط با آنها واجب نیست ولی مستحب است و مورد تأكید واقع شده است مثل خویشاوندان سببی نظیر پدر شوهر، مادر شوهر، پدر زن و ...

2. اموال بر سه قسم است:

الف. حلال واضح كه تردیدی در حلال بودن آن نداریم مثل كاری كه برای دیگری انجام می‌دهیم و اجرت آنرا از او دریافت می‌كنیم.

ب. حرام واضح كه شكی در حرام بودن آن نداریم مانند مالی كه از طریق نامشروع مثل دزدی به دست آمده است.

ج. مال مشتبه كه یقین به حلال بودن آن نداریم هر چند به حرام بودن آن هم یقین نداریم مانند اموال اشخاصی كه نسبت به وظایف دینی خود بی مبالات هستند و اموال خود را از هر طریقی بدست می‌آورند.

حكم شرعی مالی كه حرام واضح است اجتناب می‌باشد و در هر صورتی كه هست باید آنرا ترك نمود اما استفاده از مال مشتبه(شبهه ناك)، جایز است.

با توجه به مطالب بالا نظر شما را به چند نكته جلب می‌كنیم:

1. اگر به حرام بودن مالی كه در میهمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یقین داریم از یك جهت اجتناب از مال حرام لازم است و از طرف دیگر صله رحم باید انجام شود و هیچكدام از دو حكم شرعی را نمی‌توان رها كرد، در این صورت لازم است به صورتی زیركانه بین دو حكم را جمع كنیم، یعنی هم صله رحم را اگر چه كوتاه باشد انجام دهیم و هم از اموال آنها به بهانه‌های مختلف استفاده نكنیم.

2. در صورتی كه یقین به حرام بودن غذا نداریم؛ اجتناب لازم نیست اما صله رحم با اقوام درجة اول واجب است. در این صورت به بهانه‌ی مشتبه بودن غذا نمی‌توان صله رحم را ترك نمود. البته می‌توان راهكارهایی را برای جمع بین این دو اتخاذ كرد كه در ادامه به آنها اشاره می‌كنیم.

3. صورتی كه به حرام بودن مال یقین نداریم و اقوام از درجه‌ی دوم هستند كه نه اجتناب واجب است و نه صلة رحم واجب می‌باشد؛ در این مورد اگر خواسته باشیم از غذای شبهه‌ناك پرهیز كنیم نباید از فضیلت ارتباط با خویشاوندان غفلت كنیم و لذا می‌شود بین این دو حكم جمع نمود.

راهكارهای جمع بین صله رحم و اجتناب از غذای مشكوك:

1. در صورت وجود شرائط امر به معروف و نهی از منكر سعی كنیم صاحب خانه را از بی‌مبالاتی نسبت به احكام دینی بازداریم كه البته نیاز به برخورد دقیق و ظریف كاری دارد.

2. در استفاده از اموال او در میهمانی، به حداقل اكتفا كنیم به صورتی كه موجب اذیت و ناراحتی صاحب خانه نشود.

3. برخی از بزرگان گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» و همچنین دعا و راز و نیاز را در كم شدن تاثیر غذای شبهه‌ناك موثر دانسته‌اند.(3) مطلب دیگری كه نباید از آن غفلت كرد این است كه همیشه صله رحم با میهمانی رفتن و خوردن غذا همراه نیست چرا كه انسان می تواند مقید به صله رحم باشد بدون اینكه مستلزم غذای شبهه ناك باشد . انسان می تواند با یك تلفن جویای احوال خویشان باشد.این مشكل در مورد خانواده هایی كه مقید به رعایت مسایل حجاب و پوشش نیستند هم مطرح است كه انسان به جای رفتن و ملاقات حضوری كه احتمال مفسده می دهد می تواند تلفنی جویای احوال آنها بشود.
موفق باشید
پاورقی:

1 . یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِیراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَیْكُمْ رَقِیبَاً . (نساء / 1)

2 . فقال یعنی ارحام الناس ان الله عزوجل امر بصلتها و عظمها ألم تر أنّ الله جعلها معه (تفسیر ثقلین، ج 1، ص 437، ح 25 و تفسیر برهان، ج 1، ص 338، ح 1.

3 . تربیت فرزند از نظر اسلام، آیت الله مظاهری، ص 62.
ادامه مطلب
متن سوال: آیا انسان می تواند به خاطر احتیاط از خوردن غذای شبهه ناك یا حرام ، اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند.از راهنمایی شما ممنون و سپاسگذارم؟

متن پاسخ: الف. اقوام و خویشاوندان، از نظر حكم شرعی صله رحم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

اول: اقوام درجه‌ی اول كه شرعاً صله رحم با آنها واجب است یعنی خویشاوندان نسبی كه به خویشاوندی معروف باشند مثل : پدر، مادر، پدر بزرگ، مادر بزرگ، برادر، خواهر و... چنانچه در آیه‌ی اول سوره‌ی نساء می‌فرماید:

«ای مردم خودتان را از عذاب پروردگارتان حفظ كنید (همان) كسی كه شما را از یك شخص آفرید؛ و از او همسرش را آفرید؛ و از آن دو مردان و زنان فراوانی منتشر ساخت و خودتان را از عذاب خدایی كه به (نام) او از همدیگر درخواست می‌كنید، حفظ كنید و خودتان را از ضرر قطع رابطه با خویشاوندان حفظ كنید چرا كه خدا همواره بر شما نگهبان است.131

حكایت شده كه از امام صادق(ع) درباره ارحام در آیه‌ی «واتقوا الله الذی تساءلون به و الارحام » سوال شد، حضرت فرمود: آن ارحام مردم است كه خداوند متعال به صله آن امر فرموده و آن را بزرگ داشته است آیا نمی‌بینی كه خدا آن ارحام را در ردیف نام خود قرارداده است؟ (2)

ب: اقوام درجه‌ی دوم كه ارتباط با آنها واجب نیست ولی مستحب است و مورد تأكید واقع شده است مثل خویشاوندان سببی نظیر پدر شوهر، مادر شوهر، پدر زن و ...

2. اموال بر سه قسم است:

الف. حلال واضح كه تردیدی در حلال بودن آن نداریم مثل كاری كه برای دیگری انجام می‌دهیم و اجرت آنرا از او دریافت می‌كنیم.

ب. حرام واضح كه شكی در حرام بودن آن نداریم مانند مالی كه از طریق نامشروع مثل دزدی به دست آمده است.

ج. مال مشتبه كه یقین به حلال بودن آن نداریم هر چند به حرام بودن آن هم یقین نداریم مانند اموال اشخاصی كه نسبت به وظایف دینی خود بی مبالات هستند و اموال خود را از هر طریقی بدست می‌آورند.

حكم شرعی مالی كه حرام واضح است اجتناب می‌باشد و در هر صورتی كه هست باید آنرا ترك نمود اما استفاده از مال مشتبه(شبهه ناك)، جایز است.

با توجه به مطالب بالا نظر شما را به چند نكته جلب می‌كنیم:

1. اگر به حرام بودن مالی كه در میهمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یقین داریم از یك جهت اجتناب از مال حرام لازم است و از طرف دیگر صله رحم باید انجام شود و هیچكدام از دو حكم شرعی را نمی‌توان رها كرد، در این صورت لازم است به صورتی زیركانه بین دو حكم را جمع كنیم، یعنی هم صله رحم را اگر چه كوتاه باشد انجام دهیم و هم از اموال آنها به بهانه‌های مختلف استفاده نكنیم.

2. در صورتی كه یقین به حرام بودن غذا نداریم؛ اجتناب لازم نیست اما صله رحم با اقوام درجة اول واجب است. در این صورت به بهانه‌ی مشتبه بودن غذا نمی‌توان صله رحم را ترك نمود. البته می‌توان راهكارهایی را برای جمع بین این دو اتخاذ كرد كه در ادامه به آنها اشاره می‌كنیم.

3. صورتی كه به حرام بودن مال یقین نداریم و اقوام از درجه‌ی دوم هستند كه نه اجتناب واجب است و نه صلة رحم واجب می‌باشد؛ در این مورد اگر خواسته باشیم از غذای شبهه‌ناك پرهیز كنیم نباید از فضیلت ارتباط با خویشاوندان غفلت كنیم و لذا می‌شود بین این دو حكم جمع نمود.

راهكارهای جمع بین صله رحم و اجتناب از غذای مشكوك:

1. در صورت وجود شرائط امر به معروف و نهی از منكر سعی كنیم صاحب خانه را از بی‌مبالاتی نسبت به احكام دینی بازداریم كه البته نیاز به برخورد دقیق و ظریف كاری دارد.

2. در استفاده از اموال او در میهمانی، به حداقل اكتفا كنیم به صورتی كه موجب اذیت و ناراحتی صاحب خانه نشود.

3. برخی از بزرگان گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» و همچنین دعا و راز و نیاز را در كم شدن تاثیر غذای شبهه‌ناك موثر دانسته‌اند.(3) مطلب دیگری كه نباید از آن غفلت كرد این است كه همیشه صله رحم با میهمانی رفتن و خوردن غذا همراه نیست چرا كه انسان می تواند مقید به صله رحم باشد بدون اینكه مستلزم غذای شبهه ناك باشد . انسان می تواند با یك تلفن جویای احوال خویشان باشد.این مشكل در مورد خانواده هایی كه مقید به رعایت مسایل حجاب و پوشش نیستند هم مطرح است كه انسان به جای رفتن و ملاقات حضوری كه احتمال مفسده می دهد می تواند تلفنی جویای احوال آنها بشود.
موفق باشید
پاورقی:

1 . یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِیراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَیْكُمْ رَقِیبَاً . (نساء / 1)

2 . فقال یعنی ارحام الناس ان الله عزوجل امر بصلتها و عظمها ألم تر أنّ الله جعلها معه (تفسیر ثقلین، ج 1، ص 437، ح 25 و تفسیر برهان، ج 1، ص 338، ح 1.

3 . تربیت فرزند از نظر اسلام، آیت الله مظاهری، ص 62.
دسته موضوعی:شبهات,
منبع:آیا انسان می تواند به خاطر احتیاط از خوردن غذای شبهه ناك یا حرام ، اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند.از راهنمایی شما ممنون و سپاسگذارم؟,
keyword:آیا انسان می تواند به خاطر احتیاط از خوردن غذای شبهه ناك یا حرام,اقدام به ترك صله رحم با اقوام و خویشان كند.از راهنمایی شما ممنون و سپاسگذارم؟,ترك صله رحم,غذای حرام,
- - -
+نظر();
 
محصولات تصادفی





منوی اصلی
خانه
قرعه کشی ایران مارکت سنتر
رهگیری ایران مارکت سنتر
گفتگو با مدیر
پیام به مدیر
RSS
Atom
 
موضوعات مطالب
شبهات
ترتیل قرآن
محصولات ایران مارکت سنتر
محصولات فروشگاه اینترنتی فروش
تصاویر مذهبی عکس مذهبی
سخنرانی مذهبی
نرم افزار مذهبی
مداحی خوانی مذهبی مرثیه خوانی و مولودی خوانی مذهبی
 
کلمات کلیدی
پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش
مداحی
محرم
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده
ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل
 
نظر سنجی
برای چه کاری وارد وبلاگ شدید؟





 
جستجو





 
آمار
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com